wooline

zaterdag 30 november 2013

Een geschikt Woocommerce thema kiezen

Je webwinkel valt of staat met de uitstraling, het functioneren en de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Wie met WooCommerce wil werken wordt alvast op zijn wenken bediend. Bijna alle verkrijgbare themes zijn van topkwaliteit. Maar voor je in het wilde weg thema's begint te downloaden, is het toch verstandig een paar zaken te controleren.
Bijna alle beschikbare themes kun je volledig uittesten in een demo-versie. Dit geeft je een goed idee hoe de looks zijn. Maar persoonlijk kijk ik toch nog even verder dan het uiterlijk alleen.

Wat zijn de zaken waar je steeds moet op letten bij het kiezen van een WooCommerce theme?

1. Taal / Vertalen
Soms zal een bepaald theme je werkelijk overweldigen. Dat wil zeggen dat de structuur en het uiterlijk je uitermate bevallen. Maar wat als jij je winkel in het Nederlands wil maken? Is het thema daarvoor wel geschikt? Vaak (maar niet altijd) is er zgn. po-bestand meegeleverd. Dit bestand stelt je makkelijk in staat om het thema zelf te beginnen vertalen. Het is vaak een tijdrovende klus, maar het resultaat is dan ook volledig naar je eigen wensen. Bovendien kun je ook je resultaat delen met anderen.
Ga dus steeds op zoek in de kenmerken van het theme naar het po-bestand :
2. Versie van Wordpress
Je zou versteld staan van de hoeveelheid thema's die nog verkrijgbaar zijn voor oudere versies van Wordpress. Hier moeten alle alarmbellen beginnen rinkelen. Op zich is dit wellicht geen slecht thema. Maar blijkbaar kunnen/willen de makers er geen moeite meer insteken om het up to date te houden. Jij, als eigenaar van een webshop, zal veel moeite moeten doen om je website te updaten en op die manier ook veilig te houden. Dan verwacht je hetzelfde van de makers van je thema.
3. Prijs
Altijd een teer plekje : de prijs. Wie gewoon even dolt met de idee om een webshop te beginnen, is vaak niet meteen geneigd een forse prijs te betalen voor een thema. En eerlijk gezegd : dat hoeft ook niet. Er zijn wel een paar prachtige thema's te vinden die gratis zijn. Als het je bedoeling is om WooCommerce gewoon onder de knie te krijgen, heb je geen nood aan een thema van 60€. Wie echter meteen het interwebs op wil en er echt voor klaar os om te verkopen, kiest toch beter voor een betalend thema. De mogelijkheden zijn vaak veel uitgebreider. Vooral qua grafische aspecten is er vanalles voorzien : kleuren, layouts, een contactpagina, een aangepaste 404-pagina. een slider, een geanimeerd menu,...
De mensen die thema's maken waarvoor betaald moet worden, verdienen geld. En daardoor zullen ze ook moeite doen om hun thema zo perfect en aantrekkelijk mogelijk te maken (en ook te houden).
4. SEO
Over SEO zijn al heel wat boeken geschreven en het internet staat er bol van. Het betekent Search Engine Optimization. Onder de motorkap van een website gaat heel wat code schuil. Wordpress is van nature zeer goed voor SEO. Kortom wil het zeggen dat zoekmachines makkelijk je webwinkel zullen oppikken en daardoor kun je bovenaan de zoekresultaten komen. Maar een slecht gekozen thema kan dit voordeel meteen weer teniet doen. Ga bij de kenmerken van je thema dus na als de maker(s) moeite hebben gedaan om de SEO-vriendelijkheid van Wordpress  te behouden.
5. Reviews
Wat een ander vindt van het thema dat jij wil kiezen, kan heel veel zeggen. Ga op zoek naar commentaren en reviews van het thema. Het zal je een duidelijk beeld geven van wat je mag verwachten.
6. Support
Een nieuw thema zal je in het begin overweldigen qua mogelijkheden. Soms zelfs in die mate dat je hulp nodig hebt van de makers. Niet iedereen staat te springen om de kopers snel en vakkundig bij te staan. Soms concentreren ze zich vooral op verkopen, maar niet op het helpen van hun gebruikers. Een goede bron hiervoor is de commentaren :
7. Responsive of niet?
Een thema dat responsive is kan worden bekeken op een laptop, een desktop, maar ook op een smartphone of een tablet. De site zal zich automatisch aanpassen. Niet elk thema heeft deze optie. Tegenwoordig worden steeds meer en meer internetverkopen gerealiseerd via tablet of smartphone. Dus een thema dat responsive is, geniet duidelijk de voorkeur.

8. Look & Feel
Misschien overbodig, maar toch. De looks van de website moeten je meteen bevallen. Bekijk alle pagina's goed. Als je behalve een webwinkel ook een blog wil, bekijk de blog (en zijn mogelijkheden) aandachtig. Test ook het menu bovenaan grondig. Als je van plan bent om met heel veel subcategorieën te werken, moet het menu dit wel aankunnen.

Lees ook :
Een nieuw thema installeren in Wordpress

Geen opmerkingen:

Een reactie posten